63. díl podcastu CGS USA O modlitbě dětí podle 7. kapitoly Náboženského potenciálu dítěte 3-6 let

15.10.2024 11:34

63 podcast O modlitbě podle 7. kapitoly RPC I.docx (68613)

Tento podcast je určen zejména katechetům a rodičům dětí 3 - 6 letých, doporučujeme i vám, kteří pracujete se staršími dětmi. V připojeném souboru najdete odkazy na plné znění podcastu v angličtině a jeho překladu pořízeném AI programem EDITEE. Texty obou jsou rozepsané a v českém překladu jsou barevně vyznačeny důležité myšlenky. Zpracovala Mzim. 

Úvod do podcastu a kontext: Podcast "Dobrý pastýř a dítě" se zaměřuje na rozvoj spirituality u křesťanských dětí prostřednictvím metody katecheze Dobrého pastýře. Hostitelka Keri Mecki Lozano pokračuje v sérii epizod, které se věnují kapitolám knihy "Náboženský potenciál dítěte" od Sophie Cavalettiové. Nově k dispozici je webová stránka propojující jednotlivé epizody s příslušnými kapitolami knihy, což usnadňuje studium a diskusi v skupinách s přáteli, rodiči či katechety.

Hlavní host: Katie Beadle Riceová, manželka, matka a katechetka z Boise, Idaho. Katie se zabývá katechezi Dobrého pastýře již 12 let, vedla formace pro katechety na různých úrovních a aktivně se zapojuje do rozvoje této metody v komunitě.

Diskuse o kapitole 7: Modlitba: Kapitola 7 knihy "Náboženský potenciál dítěte" se zaměřuje na modlitbu dětí ve věku 3 až 6 let a na to, jak mohou dospělí podporovat jejich modlitební život. Sophia Cavalettiová uvádí příklady modliteb, které děti spontánně vytváří, a zdůrazňuje význam pozorování a společné modlitby s dětmi.

Klíčové myšlenky a principy:

1. Spontánní dětská modlitba:

  • Modlitby dětí jsou autentické a vycházejí přímo z jejich vztahu s Bohem.
  • Je důležité, aby dospělí naslouchali a podporovali tuto spontánní modlitbu bez nátlaku.

2. Vytváření prostředí pro modlitbu:

  • Zavedení modlitebního stolku doma i v atriu, vybaveného atraktivními a smyslovými předměty (sochy, svíčky, svěcená voda), které děti lákají k modlitbě a rozjímání.
  • Modlitební prostředí by mělo být přizpůsobeno věku dětí, aby bylo pro ně přístupné a atraktivní.

3. Neverbální modlitba:

  • Modlitba není jen o slovech; děti modlí např. skrze ticho, práci, kreslení nebo hru.
  • Důležité je rozpoznat a vážit si těchto neverbálních forem modlitby.

4. Modelování modlitby dospělými:

  • Dospělí by měli jít příkladem a být součástí modlitebního procesu, nikoliv pouze učiteli z povrchní úrovně.
  • Katecheta má roli toho, kdo se modlí s dítětem, to zahrnuje společné naslouchání a setkání s Bohem.

5. Růst a postupné rozvíjení modlitebních praktik:

  • Umožnit dětem postupně rozvíjet schopnost sedět v tichu a ztišení, které jsou součástí hlubší modlitby.
  • Respektovat přirozený rytmus dítěte a nevnucovat mu délku doby modlitby.

6. Kérygma jako základ modlitby:

  • Modlitba je odpověď na nabídnuté kérygma (dobrou zprávu).
  • Kvalita modlitby dětí odráží, jak dobře přijaly a internalizovaly keřygma.

7. Otevřenost a flexibilita v modlitebních praktikách:

  • Respektovat individualitu dětí a jejich osobní přístup k modlitbě.
  • Nabízet různé způsoby modlitby a umožnit dětem vyjádřit svou víru vlastní cestou.

8. Důraz na krásu a estetiku v modlitebním prostředí:

  • Krásná náboženská umění a předměty mohou děti přitahovat a inspirovat k modlitbě.
  • Pravidelná obměna modlitebního stolku podle ročních období či růstu dětí udržuje jejich zájem a angažovanost.

Praktické aplikace a doporučení:

  • Zřízení modlitebního stolku: Uspořádat prostor, kde děti mohou během dne zastavit a modlit se. Tento prostor by měl být atraktivní a přístupný.
  • Vstřícnost k dětským přáním: Nechte děti přinášet své vlastní předměty, které pro ně mají duchovní význam, a začleňujte je do modlitebního prostředí.
  • Modelování modlitby: Dospělí by měli aktivně participovat na modlitbách, aby děti viděly živý příklad a byly motivovány k vlastnímu zapojení.
  • Podpora neverbálních modliteb: Respektujte a podporujte tiché a neverbální formy modlitby, což zahrnuje i jednoduché činnosti jako kreslení či práce rukama.
  • Postupné rozvíjení schopnosti ticha: Začínejte s krátkými obdobími ticha a postupně je prodlužujte, aby děti měly čas si zvyknout a ztišit svou mysli.
  • Bohatá slovní zásoba modlitby: Nabízejte dětem jednoduché, ale bohaté modlitební formulace, které mohou interně absorbovat a přijímat.

Závěr: Podcast "Dobrý pastýř a dítě" zdůrazňuje význam podpory autentického modlitebního života dětí prostřednictvím vytváření vhodného prostředí, naslouchání jejich spontánním modlitbám a modelování víry dospělými. Klíčovým je respektovat a podporovat jejich vlastní způsob komunikace s Bohem, což vede k hlubšímu a smysluplnějšímu vztahu s vírou od útlého věku. Tento přístup nejen rozvíjí duchovní potenciál dítěte, ale také obohacuje i samotné dospělé a posiluje komunitní život ve farnosti.

 

Zpět

Novinky

Plánované semináře a kurzy o KDP

03.05.2017 21:54
V sekci Kalendář akcí byly doplněny odkazy na podrobnosti a přihlašovací formuláře letních kurzů KDP. Počet míst je omezen, neváhejte! Zájemce o nový kurz zejména z Královéhradecké diecéze prosíme,...

Gesta a znamení při mši svaté - CZ a SK doplněné verze

14.02.2017 21:27
Upravili jsme materiály Liturgická gesta a znamení tematického celku Mše svatá pro I. stupeň. Text na kartách 20x20 cm ke kopírování v českém jazyce jsme převedli do psacího fontu písma. Přidali jsme...
Všechny články