Objevujeme spiritualitu dětí
24.03.2020 11:59Překlad z webu CGS UK: https://www.cgsuk.org/childspirituality/
Na základě poznání a přístupu Montessori pedagogiky pohlížíme v Katechezi Dobrého pastýře na dítě ne jako na prázdnou nádobu připravenou na to, aby byla naplněna vyučováním o Bohu, ale spíše jako na někoho, kdo již má hluboký vztah s Bohem a kdo potřebuje jazyk a prostor k tomu, aby jeho vztah k Bohu mohl růst. Katecheze vychází z víry, že dítěti by darován Duch Svatý ve křtu a že Duch bude dítě vést směrem k tomu, co nejvíce potřebuje. Otázky dětí a jejich zájem je určující pro vývoj obsahu učení spíše než to, o čem si dospělí myslí, že by měli děti učit.
Jeden z největších darů, které děti přinášejí církvi, je jejich schopnost oddělit a rozlišit z velkého množství projevů křesťanské tradice to, co je nejzákladnější a je nejdůležitější, aby si to uchovaly. Sofia Cavalletti vypozorovala, že děti se velmi rychle stávají nepokojnými (neposednými), když je jim dán materiál který se týká jen okrajových témat, ale dokáží se silně soustředit a věnovat se práci, když dostanou to, po čem „hladoví“. Usilovala o to, aby bylo z katecheze odstraněno (vypuštěno) vše, co je nepodstatné. To vyžaduje používat co nejméně slov, nakolik je to možné, zbavit se „zaměstnávání prací“ a představit dětem pouze ta témata, která se v průběhu času ukázala jako základní a podstatná.
Katecheze Dobrého pastýře zve dospělé, aby opustili roli učitele a sloužili místo toho jako ti, kdo společně naslouchají a učí se spolu s dětmi ze slova Božího. Úkoly dospělého patří k roli duchovního průvodce, tzn. naslouchat pečlivě všem potřebám dítěte, jeho otázkám a odpovědím, abychom dítěti poskytováním zdrojů z tradice víry co nejlépe sloužili na jejich současné duchovní cestě.
Tradiční náboženské vzdělávání se věnuje každý rok odlišnému tématu (např. kolem 6. roku je to svátost smíření a eucharistie, kolem 10. roku Starý zákon). KDP využívá spirálovitý přístup, ve kterém se každý rok dotýkáme jádra víry a rozšiřujeme a prohlubujeme to, co děti již poznaly dříve.
I. stupeň (věk dětí 3 – 6 let)
Nejmenší děti mají dvě základní spirituální otázky:
- Kdo je Bůh / Ježíš?
- Kdo jsem já ve vztahu k Bohu/ k Ježíši?
Děti v atriu objevují, že „Bůh je láska“, „Ježíš je Vzkříšený“ a „My jsme jeho ovce“, to skrze meditaci vybraných biblických příběhů jako je narození Ježíše, zpráva o Poslední večeři a modlitby církve (např. Mše svatá nebo svaté přijímání).
Skrze podobenství o dobrém pastýři děti vstupují do tajemství našeho vztahu s Bohem (později se dozvědí o tajemství smlouvy). Práce dětí s jim přizpůsobenými figurkami, diorámaty a s miniaturami nebo malými napodobenimami předmětů, které se používají v kostele (např. křtitelnice), jim pomáhá žasnout a uvažovat o odpovědích na jejich otázky. Dětem jsou také v átriu poskytovány příležitosti ke slavení církevních svátků a období: jedná se o advent, Vánoce, postní dobu a Velikonoce, slavnostmi jsou liturgie světla a letnice.
II .stupeň (věk dětí 6 – 9 let)
V tomto věku dítě směřuje své otázky v duchovní oblasti spíše k „co“ než „kdo“:
- Co je to Boží plán?
- Jaká je moje role v Božím plánu?
Abychom na tyto otázky nalezli odpovědi, věnujeme se s dětmi Božímu plánu spásy a představujeme ho na základě Bible a darů, které jsme v průběhu věků obdrželi od Boha.
Ústředním obrazem katecheze je metafora o pravé vinné révě.
Děti rozvíjejí svoji morální inteligenci, naslouchají a společně reflektují příběhy o milosrdenství a spravedlnosti, které Ježíš vyprávěl, a stejně tak se zamýšlejí nad jeho výzvami jako např.: „Jednej s druhými tak, jako chceš, aby druzí jednali s tebou“.
Děti ve věku 6 – 9 let zkoušejí objevovat jejich roli v Božím plánu a jejich vlastní místo ve společenství věřících – v církvi – tak, aby byly vybaveny k tomu být schopné číst Slovo Boží (Bibli) a modlit se s církví při slavení eucharistie, křtu a svátosti smíření.
Mnohá átria nabízejí dětem zvláštní možnost ústraní a ztišení v přípravě na slavení prvního svátosti smíření a eucharistie.
III. stupeň (věk dětí 9 – 12 let)
Tyto děti chtějí mnohé vědět o Božím plánu spásy a rozšířit si svůj pohled. Ptají se:
- K čemu Bůh povolal mne jako svého spolupracovníka v Božím království?
- Jaké dary jsem dostal a jak je mou využít v této službě?
Abychom pomohli dětem nalézt odpovědi na jejich otázky, studujeme časovou přímku Božího plánu spásy společně s velkými postavami a událostmi Bible: Stvoření, potopa, Abrahám, Mojžíš, proroci. Dále zázraky v Novém zákoně.
Pro další objasnění darů, které jsme dostali, aby nám pomohly na naší duchovní cestě, společně studujeme liturgické obřady eucharistie, křtu, svátosti smíření a uzdravení. Reflektujeme s dětmi Ježíšovo učení, aby nám pomohlo porozumět významu života a našemu povolání žít jako spolupracovníci Boží v jeho království.
Přeložila Marie Zimmermannová, pracovní překlad bez jazykové korektury pro potřebu katechetů KDP, publikováno březen 2020
———
ZpětNovinky
Aktualizace objednávkového listu a 2. vydání příručky Já jsem Dobrý Pastýř
01.08.2018 19:47———
O vztahu katolické církve k dílu Marie Montessori
31.07.2018 21:13———
2. ročník kurzů pro I. stupeň KDP v rámci celoživotního vzdělávání na teologických fakultách
31.07.2018 17:51———
Publikování materiálů pro II. stupeň KDP k tématu Modlitba
29.03.2018 15:00———
Kompletní nabídka kurzů a seminářů I. a II. úrovně KDP do září 2018 a konzultace
29.03.2018 14:53———
Všechny články