VI. Historické události v životě Ježíše Krista
(myšlenky budou postupně doplňovány)
Proroctví
Vtělení
Biblický zeměpis
Prezentace Poslední večeře je spojena s tím, co již bylo dříve prezentováno o mši svaté, obzvláště ve vztahu k epiklézi (vzývání Ducha Svatého). Během prezentace poslední večeře zdůrazníme Ježíšovu vůli zůstat s lidmi po všechny věky; proto se soustředíme na slova o proměňování, jimiž Ježíš vyjadřuje tuto vůli: jeho přítomnost ve chlebě a víně ukazují na jeho věčnou přítomnost uprostřed lidstva a Jeho nekončící působení v životě lidstva. Čteme hlavně Marka 14,12-17; 22-24, vynecháváme Jidášovu zradu, která na dětech zanechává příliš velký dojem.
Smrt a vzkříšení
O Kristově smrti můžeme začít mluvit ve chvíli, kdy děti znají podobenství o dobrém pastýři, který přislíbil, že položí za své ovce život. Událost smrti zakotví tento Ježíšův příslib v dějinách. Jak už bylo řečeno, podobenství dětem pomůže intuitivně porozumět smyslu Velikonoc: dobrý pastýř je lidem vždy na blízku a tato skutečnost se konkrétně naplňuje v okamžiku jeho smrti.
Z několika důvodů se při vyprávění o Kristově smrti dětem držíme evangelia podle Lukáše (Lk 23,33-49). Především v něm nacházíme snahu ukázat kontrasty: zachycuje nejvyšší okamžik ponížení Ježíše častými odkazy k Jeho královskému majestátu (verše 37-38,42). Ježíš je král tajemného království, se kterým je to jako se zrnkem hořčice, a proto je pro nás někdy těžké ho vidět; Ježíš však zůstává králem i na kříži. Lukáš doslovně cituje Ježíšova slova odpuštění, a také Jeho sílu obrátit na víru dobrého zloděje a vojáka – prvek, na který jsou děti citlivé. Kromě textu z Lukášova evangelia zmíníme též přítomnost pohanů (vojáků) a židů (Matka Boží, apoštol Jan) u Kristova kříže (srov. Jan 19, 17-30), které ukazují na univerzálnost této události (podobně jako tomu bylo s návštěvou mudrců). Starším dětem můžeme ukázat i rozměr Kristovy smrti na odpuštění hříchů, tedy i těch našich.
Je třeba zdůraznit, že zvěstování o Kristově smrti by nikdy nemělo být odděleno od zvěstování o jeho vzkříšení. Věříme, že je nutné je předkládat společně; dokonce se ani s dětmi nepozastavíme nad smrtí samotnou, vzhledem k tomu, že smrt byla následována vzkříšením. Vzkříšení má zůstat v podvědomí dětí. Jelikož je důraz častěji kladen na smrt, stává se, že nabyde větší barvitosti než vzkříšení. My bychom se však měli soustředit na zvěstování o vzkříšení. Smrt je běžná událost; mnoho lidí mělo odvahu čelit smrti z lásky ke svým bližním. Co je ale na smrti Ježíše zcela nové je to, že skrze něj po smrti následuje obnovený a věčný život. Může být těžké pochopit skutečnost, že díky Kristovi je život silnější než smrt. Myslíme si, že je třeba se vyhýbat dlouhým popisům utrpení a více prostoru věnovat vzkříšení.
Z textů o vzkříšení je dobré znovu zvolit Lukáše, obvzláště kvůli výjimečné pasáži: „Proč hledáte živého mezi mrtvými? Není zde, byl vzkříšen“ (Lk 24,5-6). Později čteme Janův popis vzkříšení pro jeho barvitost a důležitost věnovanou Petrovi.
Liturgie světla
Slavnost Seslání Ducha Svatého
Diskusní téma: VI. Historické události v životě Ježíše Krista
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.